Ta strona używa plików cookie
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą wygodę użytkowania. Przy korzystaniu z tej strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas wszystkich plików cookie zgodnie z warunkami naszej polityki plików cookie.
autor: AeroPolisa,
Drony przeżywają rewolucję! Nowe przepisy dotyczące zdalnej identyfikacji zmieniają zasady gry. Operatorzy BSP muszą dostosować się do wymogów DRI, zwłaszcza dla kategorii C1-C6. Czy Twój dron spełnia nowe standardy? Sprawdź i zabezpiecz swoje loty już teraz!
Wraz z nadejściem nowego roku, branża dronów będzie świadkiem istotnych zmian w prawie dotyczącym zdalnej identyfikacji bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Przepisy te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa i kontrolę nad korzystaniem z dronów, zwłaszcza tych, które są klasyfikowane jako C1, C2, C3, C5 albo C6.
Od 1 stycznia 2024 r., każdy BSP eksploatowany w kategorii „szczególnej” i operujący poniżej wysokości 120 m, musi być wyposażony w system zdalnej identyfikacji (DRI). DRI ma umożliwiać emisję danych z BSP, dostępnych dla urządzeń mobilnych w strefie nadawania. Te dane obejmują numer rejestracyjny operatora SBSP, numer seryjny BSP, czas, położenie i wysokość BSP, trasę i prędkość, a także informacje o położeniu pilota lub punkcie startu BSP, wraz z wskazaniem statusu awaryjnego.
Wymóg DRI nie obejmuje dronów oznaczonych jako klasa C0 albo C4, dronów na uwięzi (klasa C3, C5 albo C6), ani dronów wprowadzonych do obrotu przed 1 stycznia 2024 r. i eksploatowanych w podkategoriach A1 (masa poniżej 250 g) lub A3 (masa poniżej 25 kg). Dodatkowo, drony konstruowane do użytku prywatnego, eksploatowane w podkategoriach A1 (masa poniżej 250 g, prędkość poniżej 19 m/s) lub A3 (masa poniżej 25 kg), również są zwolnione.
W okresie przejściowym do 31 grudnia 2025 r., drony używane zgodnie z krajowymi scenariuszami standardowymi NSTS, które nie są wyposażone w DRI, są zwolnione, ale jeśli są dostępne, ich użycie staje się obowiązkowe.
Dla dronów, które nie są oznaczone klasami a mogą być używane w kategorii „otwartej”, zwolnienie obowiązywała do 31 grudnia 2023 r. Warto podkreślić, że operatorzy SBSP będą zobowiązani do utrzymania aktywnego i zaktualizowanego systemu DRI, aby spełnić nowe regulacje i zapewnić bezpieczne korzystanie z BSP.
Niezależnie od kategorii, wagi drona czy przeznaczenia warto pamiętac o ubezpieczeniu OC pilota drona. Stanowi ono istotny element odpowiedzialnego korzystania z tych urządzeń. Odpowiadając na ewentualne szkody spowodowane przez drona, polisa OC chroni właściciela przed potencjalnymi kosztami związanymi z naprawą szkód materialnych czy osobistych.