Ta strona używa plików cookie
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić lepszą wygodę użytkowania. Przy korzystaniu z tej strony wyrażasz zgodę na używanie przez nas wszystkich plików cookie zgodnie z warunkami naszej polityki plików cookie.
autor: AeroPolisa,
To pytanie zadaje sobie każdy, kto zastanawia się nad uprawianiem paralotniarstwa. Wielkimi krokami zbliżają się wakacje, a wraz z nimi sezon dla fanów tego sportu.
To kolejne podstawowe pytanie, bo do wyboru jest motolotnia, lotnia, paralotnia oraz motoparalotnia. Choć z pozoru wyglądają podobnie, to zupełnie inne sprzęty i przed podjęciem decyzji należy zapoznać się z ich budową i różnicami między nimi:
Lotnia – osiąga dużą szybkość lotu, mimo że nie posiada napędu. Utrzymywana jest przez siłę nośną. Skrzydła ułożone w literę V, a cały korpus w kształcie delty. Jest tańsza w utrzymaniu niż paralotnia. Pilota podtrzymują specjalne uprzęże.
Motolotnia – od lotni różni się tym, że jest wyposażona w silnik, przez co ma większą wagę. Wyposażona jest w skrzydło dużo sztywniejsze od tego, jakie ma lotnia. Miejsce pilota to wózek z możliwością sterowania sprzętem poprzez belkę przymocowaną do skrzydła, lot może więc być dłuższy niż przy tradycyjnej lotni.
Paralotnia - jest bardzo lekka, mieszcząca się w plecaku. Mniej wytrzymała od lotni i droższa w utrzymaniu. Wymaga dodatkowego spadochronu. Do skrzydła linkami przymocowana jest uprząż pilota, którą struje pilot balansując ciałem. Lot trwa krócej, niż w przypadku motolotni.
Motoparalotnia ma silnik oraz dwuosobowy wózek. Lot trwa ok. 20 min.
Przed rozpoczęciem lotów każdym z tych sprzętów należy przejść specjalny kurs z wykwalifikowanym instruktorem. Mimo wszystkich zabezpieczeń nadal są to sporty ekstremalne. Dodatkowo mamy do czynienia z żywiołem jakim jest powietrze. Nie możemy przewidzieć z 100% pewnością pogody lub innych niezależnych od nas czynników, dlatego tak ważna jest ochrona ubezpieczeniowa w czasie lotu. Bez względu na to, czy wybraliśmy lotnię, motolotnię, paralotnię, czy motoparalotnię najważniejsze jest użytkowanie sprzętu zgodnie z jego przeznaczeniem, z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa i zapewnieniem sobie ochrony ubezpieczeniowej. Wówczas można stwierdzić, że jestesmy bezpieczni w czasie lotu, jeśli któryś z tych czynników nie został spełniony pilotujący nie ma zapewnionego bezpieczeństwa.